Sunday, October 15, 2006

MARILAH KITA MERENUNG DAN BERDO'A 10 HARI TERAKHIR BULAN PUASA INI

Bismilahirrahmanirrahiim.
oleh; latifabdul
May All Of Us Be Granted With This Beautiful Moment of LaylaTul Qadr....Amiinnn........
Menggapai Laylatul Qadar[1] Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Qur'an) pada malam kemuliaan. [2] Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? [3] Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. [4] Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. [5] Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.
(from deshinta wrote; THANK YOU DESHINTA.)
*********************************************
BAHAN RENUNGAN KITA 10 HARI TERAKHIR PUASA.
APA TUJUAN BERPUASA? ALLAH BERFIRMAN(MENYELASKAN);

ALLAH BERFIRMAN;
"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa, sebagai mana atas orang-orang sebelum kamu, semoga kamu bertaqwa."(QS 2: 183-187).

Apa ciri ciri orang bertaqwa adalah sebagai berikut ini;

ALLAH BERFIRMAN; "... Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan ke luar.."Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya.(banyak rezeki dari ALLAH) .(QS.65:2-3).

Kalau banyak orang bertaqwa dalamsatu negeri,maka sejahteralah negeri itu.Sebagaimana ALLAH jelaskan seperti berikut ini.

ALLAH BERFIRMAN;"Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertaqwa, pastilah Kami akan melimpahkan (kemakmuran, kekayaan) kepada me-reka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendus-takan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka(dengan kemiskinan dan ketidak amanan di dunia da api neraka di akhirat) di-sebabkan perbuatan mereka sendiri" (QS.7:96)."

MUDAH2AN DALAM WAKTU 10 HARI TERAKHIR INI,KITA SEMUA INSYA ALLAH MENDAPAT INSPIRASI DARI ALLAH, UNTUK MENDAPATKAN KESUKSESAN YANG LEBIH BANYAK DARI WAKTU2 SEBELUMNYA.

SUKSES MENURUT AYAT2 ALLAH DIATAS ADALAH ORANG2 YANG DIMUDAHKAN REZEKNYA MENDAPAT LEBIH BANYAK DARI HASIL2 USAHA YANG DIRINTISNYA.

DAN KEMUDIAN ALLAH MENJADIKAN DIA SEORANG PEMBAYAR2 ZAKAT YANG TERBAIK DARI SEBELUMNYA.

ALLAH MAHA KAYA RAYA LAGI MAHA PEMURAH.SEMUA KEKAYAAN ALLAH TERBENTANG DI ALAM, DILAUT,DIDARAT, DI LANGIT DAN DI DALAM BUMI SEMUA FREE TANPA BAYAR SATU SEN PUN. HANYA TINGGAL BEKERJA KERAS DAN SMARTER UNTUK DAPAT MERAIH REZEKI DARI ALLAH TERSEBUT.

SIAPA YANG AKAN MENDAPAT SYURGA DI DUNIA DAN AKHIRAT? ALLAH JUGA MEJELASKAN SEBAGAI BERIKUT;

ALLAH BERFIRMAN;Sesungguhnya orang yang bertaqwa itu berada dalam syurga (tanaman-tanaman) dan didekatnya mata air mata air yang mengalir.(DUNIA DAN AKHIRAT)
Masuk lah kedalam dengan sejahtera lagi aman. Dan kami lenyapkan segala rasa dendam yang berada dalam hati mereka sedangkan mereka merasa bersaudara duduk berhadapan hadapan di atas dipan dipan. Mereka tidak merasa lelah di dalamnya dan mereka sekali kali tidak akan dikeluarkan dari padanya.QS.15;45.

(Photo dari OKI.thank you Oki). INILAH SALAH SATU TAMAN SYURGA.


SEMOGA DENGAN AYAT2 ALLAH DIATAS INI AKAN MENAMBAH KEYAKINAN ATAU KEIMANAN KITA KEPADA ALLAH SWT.UNTUK MERAIH SYURGA DUNIA DAN AKHIRAT,INSYA ALLAH.

MARILAH KITA BERDOA;
YAA ALLAH YAA TUHAN KAMI, BERIKANLAH KEPADA KAMI REZEKI MU SEBANYAK BANYAKNYA AGAR KAMI DAPAT MEMBAYAR ZAKAT YANG LEBIH BANYAK PULA, YAA ALLAH YAA TUHAN KAMI BERIKANLAH KAMI ILMU YANG SELUAS LUASNYA YANG BERMANFAAT UNTUK MASARAKAT, DAN JAUHILAH KAMI DARI SEGALA SAKIT PENYAKIT (JASMANI DAN ROHANI)AGAR KAMI DAPAT BEKERJA BAIK UNTUK MU YAA ALLAH YAA TUHAN KAMI. KEPADA SIAPALAGI KAMI BERMOHON KALAU BUKAN KEPADA ENGKAU YAA ALLAH YANG MAHA BERKUASA DI BUMI DAN DILANGIT, AMIN YAA RABBAL ALAMIN.

WASSALAMU'ALAIKUM WRWB.

No comments: